2012-06-19
 18:40:14

Keratosis Pilaris

mina hjärtan!
hur mår ni idag?
solen skiner och det är ju alltid trevligt,, dendär äckliga känslan som alltid finns där hänger med dag in och dag ut, jag börjar törttna. på torsdag ska jag till dorren igen. hoppas hon har något nytt att komma med för snart går jag sönder.

men men. har iaf fåt lite vettiga saker gjort idag, massor av tvätt bland annat. det är ju skönt iaf.
av misstag fastnade jag på serien "the doctors" imorse där dom pratade bland annat om lite hudproblem, och en tjej som fick en massa prickar på armarna frågade om det, fan vilken tur att jag råkade bläddra förbi just då och fick höra om detta, då det är något jag har haft problem med hela livet. hennes var väl lite värre än mitt men hur som så har det alltid funnits där och jag blir tokig på det, som liksom,, gåshud hela tiden på vissa sätt.. haha.
detta kallas då Keratosis Pilaris, och uppstår då kroppen producerar för mycket av proteinet keratin, detta överflöd samlas på något sätt kring hårsäckarna i porerna och täpper på så sätt igen dem.
De gör ju inte ont eller något men det ser rätt otrevligt ut och jag kan ju inte sluta pilla! vissa blir ju som super små finnar,, hur ska man låta bli?
hur som så är det tydligen vanligast på överarmar, kinder och ben.. förut har jag bara haft på armarna men nu har det även kommit på både kinder och ben vilket känns riktigt otrevligt.
Jag fick iaf lite nya tips! socker skrubb ska vara jättebra någon gång i veckan, det har jag ju hemma två stycken så det va ju bra. ska köras ikväll. eftersom det blir värre när man är torr är det viktigt med en bra fuktkräm och mild tvål/duschkräm. Jag vet att det blev mycket bättre för mig när jag använde bodyshops mango body butter + dusch kräm vilket jag köpte här om dagen eftersom det blivit så mycket värre den senaste tiden..
sen fick jag tips av en kompis att använda ansiktsvatten på.. får väl se hur detta fungerar? =) går ju självklart inte över på en natt men man får vara ihärdig.. går ju inte att "bota" utan  bara förbättra. så som det är nu ska det iaf inte vara. vi får väl se =) sol och bad brukar göra att det lugnar ner sig också (=

om någon har något annat bra knep är det ju alltid välkommet.

imorgon blir det troligtvis sol igen, kul!


älskar den här låten. om och om igen. <3

/mallan




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: